Servicedata och information
Minnesanteckningar mm för min Suzuki DRZ400S-2000.
2017-06-25: Nya större plasttanken till vänster, originaltanken i plåt till höger. Också känt som räckviddsångest nevermore!
Däck
Fram
80/100-21 51P
Bak
120/90-18 65P
Lufttryck
Bara förare
Fram/bak:
1,25 bar/1,5 bar
18 psi/22 psi
Full last:
Fram/bak:
1,25 bar/1,75 bar
18 psi/25 psi
Fjädringsinställning
Bak (standard)
Fjäderförspänning: 258 mm
Kompression (low speed): skruv fullt in, 10-11 klick ut
[Kompression (high speed): mutter fullt in, 1,25 klick ut
Retur: skruv fullt in, 13 klick ut]
Fram (standard)
Fjäderförspänning: tredje linjen uppifrån
Kompression: fullt in, 7 klick ut
Motor
Ventilspel
Kall motor:
In: 0,10-0,20 mm
Ut: 0,20-0,30 mm
Förgasare
"Coast enricher"
Också känd som ACV; Air Cut-off Valve. Denna ventils funktion är feta upp blandningen vid kraftiga gasavslag från höga varv, och undvika smällar i avgassystemet. Den har ingen annan funktion. Vad värre är, är att den kan försvåra förgasarbestyckning.
Att avaktivera ACV i samband med bestyckning är en bra idé med andra ord. När bestyckningen är klar, kan man om man vill aktivera den igen.
Aktiverad: piggen på membranet inåt mot förgasaren.
Avaktiverad: piggen på membranet utåt från förgasaren.
Original
Förgasare: Mikuni BSR36
Förgasarluftskruv, ca 3 varv ut.
Kustom
Keihin FCR39 (från Yamaha YZ/WR426 5NG6 årsm 2002)
3x3-modden krävs.
Silikonslang, bränsletålig, 3 mm inre diameter.
DRZ400 FCR39MX Jetting for: sea level, stock exhaust or quiet 96db aftermarket pipe, 3×3 Mod
155 main jet
160 main jet; Bog borta med ordentligt uppvärmd motor.
200 main air jet
EMN needle, clip 3
45 pilot jet; Denna bestyckning orsakar en mycket hög tomgång, bortåt 3000-4000 rpm. Prövar att montera större lågfartsmunstycke - 48.
48 pilot jet; Tomgång under kontroll.
remove pilot air jet
2 turns fuel screw
1 turns fuel screw
o-ring mod
DRZ400 FCR39MX Jetting for: sea level, aftermarket pipe with open muffler
160 main jet
200 main air jet
EMN needle, clip 3
45 pilot jet
remove pilot air jet
2 turns fuel screw
o-ring mod
Källa: https://www.drzparts.com/2010/05/dr-z400-fcr-39mx-carb-install/
Various
155 main jet
200 main air jet
42 pilot (ev 38, kanske 45)
EMN-nål, tredje klippet
100 pilot air jet
Förgasarluftskruv, ca 2 varv ut
O-ring-modden
Original ljuddämpare
140 – 142 main jet (bigger for exhaust)
25 pilot jet
4th position from top
2,5 to 3 turns out on fuel screw
Källor: Samlade från https://thumpertalk.com/forums/forum/17-dr-z-400/.
Luftfilter
Original: 1378044E00
Hiflo HF3015Hiflo HF3015
Twinair 153156
Oljor och filter
Motorolja
10W/40 API SF
1,8 liter vid oljefilterbyte
1,7 liter utan oljefilterbyte
Oljefilter
Hiflo HF139
Oljenivåkoll, kall motor - "Cold oil check plug"
DRZ är något svårjobbad när det gäller att kolla oljenivå.
När det gäller kall motor kan man skruva ur bulten på bilden här och kolla oljan. Kan också användas när man överfyllt med olja av misstag... Skruva ur, låt rinna tills inget kommer ut mer. Om hojen stått ett tag och man inte vet om det är olja i motorn, fyll på med olja tills det rinner ut från skruvhålet.
Källa: https://www.reddit.com/r/DRZ400/comments/421v0k/cold_oil_check_plug/
Oljenivåkoll, varm motor
Enligt manual:
- Varmkör motor i tre minuter. Stäng av den sen.
- Låt stå i tre minuter.
- Skruva ur oljestickan, torka av.
- Sätt i stickan igen, men skruva inte i, låt bara ligga på översta gängan.
- Oljenivå ska ligga mellan L och F.
I praktiken (enl forumkonsensus på interwebben):
- Ta en rejäl tiominuterstur.
- Låt stå med motor av i några minuter.
- Skruva ur oljestickan, torka av.
- Sätt i stickan igen, men skruva inte i, låt bara ligga på översta gängan.
- Oljenivå ska ligga mellan L och F.
El och tändning
Tändstift
NGK CR8E
NGK CR8EIX
Denso U24ESR-N
Elektrodavstånd 0,7-0,8 mm
Batteri
Yuasa AGM YT7B-BS 12 V/6,5 Ah
CCA: 110 A
Dimension (mm): 150 x 65 x 93
Vikt: 2,7 kg
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B160&vID=3541
Biltema Gel 80812 12V/4 Ah
CCA: 60 A
Dimension (mm): 120 x 71 x 94
Vikt: 1,6 kg
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-12V-4AH-2000029876/?artId=80812
Biltema AGM 80261 12V/6,5 Ah
CCA: 85 A
Dimension (mm): 139 x 66 x 102
Vikt: 2,29 kg
övrigt: Passar nätt och jämt i batteriboxen, sitter fn i hojen. Lite mer CCA än Biltema 80812!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-2000019166/?artId=80261
Shido LTZ5S 12V/2 Ah
CCA: 120 A
Dimension (mm, L x B x H): 113 x 69 x 85
Vikt: 0,5 kg
https://www.batterilagret.se/p3365/Batteri-LTZ5S-LION
Shorai Lithium Iron Extreme-Rate LFX14A2-BS12 "A" polarity, case type 2
CCA: 210 A
Dimension (mm, L x B x H): 113 x 58 x 89
Vikt: 0,68 kg
https://www.shoraidirect.com/dl-200586/ShoraiLfxSpecs(sd).pdf
Stator
Uteffekt: 200 W
Kedja och drev
Kedja
RK520KZO, 112 länkar
Drev
Original: 15/44
Kustom: 14/47
Testar: 15/47
"In my opinion 15-44 seems to be the best compromise for HWY and light off road. Stock 14-47 for more technical riding."
Källa: https://thumpertalk.com/forums/topic/1258524-drz400-sprockets/#comment-14238263
övrigt
Volymer
Tankvolym: 10 liter
Kustom: ca 13 liter
Kylvätskevolym: 1,25 liter
Bromsvätska
DOT 4 eller DOT 5.1
Skruvar och bultar
Styrhållarskruvar: M8 x 35 med krage
Fälgar
Fram: Takasago J 21x1,60 127 1299
Bak: Takasago J 18x2,15 184 1299