1. Servicedata och information

Minnesanteckningar mm för min Honda NX650 Dominator-1988.

 

Dominatrixen på jobbet

2018-01-17: Dominatrixen parkerad på jobbet, bissniss as usual.

 

 

2. Modellår och namn

Identifieringsnr: RD02

Modellår 1988-1991/4

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_nx650_dominator%2088.htm

 

3. Däck

3.1. Fram

90/90-21

3.2. Bak

120/90-17
Däck bak, alternativ: 130/80-17

3.3. Lufttryck

3.3.1. Bara förare

Fram/bak:
1,5 bar/1,5 bar
22 psi/ 22 psi

3.3.2. Full last

1,5 bar/ 2,0 bar
22 psi/ 29 psi

 

4. Fjädringsinställning

4.1. Bak

CC: 343 mm
Gaffel, nedre inre vidd: 30 mm
öga, övre, vidd: 29 mm
Ingen yttre kammare
Stötdämpare från Honda XR200 passar, drop-in, lite högre sadelhöjd dock.

4.2. Fram

Inga inställningar finns.

 

5. Oljor och filter

5.1. Motorolja

5.1.1. Original

10W/40
1,95 liter API SE-SF

Biltemas mineralolja 10W/30 för bil fungerar bra för vinterkörning. Den tunna viskositeten gör att olja flödar runt lättare vid morgonstarter i minusgrader.
Efter en mils körning är oljetemperaturen i ramröret uppe vid oljepåfyllingen ca 55 grader C, och ca 60 grader C nästan längst ner. Temperaturen visar att flödet är bra även i minusgrader.

5.1.2. Tredjepartsalternativ

Starta MC-X 10W/40
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorcykelolja-624012

5.2. Oljefilter

Original: 15410KF0315

Hiflo: HF112
Biltema 82246

5.3. Oljenivåkontroll per ägarmanualen (inkl egna kommentarer)

  1. Ställ motorcykeln upprätt på jämn rak mark och sätt dig på den.
  2. Starta motorn och låt den gå på tomgång i två-tre minuter.
    Rör inte gasen, det kan tömma oljetanken i ramröret.
    Enl webbforumen ska man köra några kilometer för att få en bättre indikering. I praktiken är tomgång nån minut helt ok.
  3. Stäng av motorn.
  4. Skruva av oljepåfyllningslocket.
    Oljestickan är integrerad i denna.
  5. Torka av stickan och stick ner den igen i påfyllningshålet så att locket vilar på påfyllningen. Skruva inte ner stickan.
  6. Vänta nån sekund, dra sen upp stickan och läs av nivån.
    Nivån ska ligga mellan UPPER och LOWER-markeringarna.
  7. Behövs påfyllning, fyll på tills nivån är vid UPPER.
    Lite över UPPER är ingen ko på isen, dessa stora stånkor dricker mycket olja - fullständigt normalt!
  8. Häll inte på allt på en gång, det får inte plats i oljetanken, som svämmar över...
    Kicka runt motorn några gånger tills du ser att oljenivån sjunker undan.
    Att elstarta går bra också, låt motorn gå en kort stund innan nivåkoll.
    Skruva på locket innan du elstartar, om du inte vill ha olja skvättande överallt!
  9. Fortsätt fylla på lite i taget tills oljenivån är acceptabel.
  10. Det är ca tre dl (0,3 liter) mellan UPPER och LOWER-markeringarna.

 

OBS! Används motorcykeln dagligen, är det en god idé att kolla oljenivån minst en gång i veckan. 

Kör du hårdare, eller kör långa landsvägs- och motorvägsetapper, bör man kolla oftare. Dessa stora stånkor gillar sin olja, det är normalt!

 

6. El och tändning

6.1. Tändstift

NGK DPR8EA-9
NGK DPR8EIX-9

Artnr original tändsstiftsverktyg: 89216MJ1000
18 mm hylsvidd

6.2. Batteri

6.2.1. Standard

Original: 31500HP6305

Yuasa YTX9-BS
Dimension (mm): 150 (L) x 87 (B) x 105 (H)
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B9&vID=3576

Biltema 80816 Gel
12 V, 9 Ah, CCA 135 A
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-9AH-2000029880/?artId=80816
Dimension (mm): 150 (L) x 87 (B) x 105 (H)

6.2.2. Li-jon

Biltema 80172 Litium
12 V, 3,0 (8,0) Ah, CCA 180 A
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri-LiFePO4-2000036169/?artId=80172

 

7. Motor

7.1. Ventilspel

Kall motor
In: 0,10 mm
Avgas: 0,12 mm

7.2. Förgasare

7.2.1. Luftskruv

2,5 varv ut

7.3. Tomgång

Varm motor ca 1500 rpm.

7.3.1. Vinterkörning

Vid vinterkörning kan man med fördel ställa tomgången till ca 1700 rpm.
Choken har ett klick. Ställer man den där efter lyckad kallstart i minusgrader går motorn på ca 3000 rpm. Det är normalt. 
Låt den stå där tills du tagit på hjälm och handskar och stigit upp på hojen.
Anledningen till det något höga varvtalet är att oljepumpen har lite svårt att pumpa runt oljan när varvtalet är för lågt, speciellt vid kall väderlek när olja kan vara tjock. 3000 rpm fixar det problemet.
Varvar motorn upp till 4000 rpm, börjar den bli varm; ställ ner choken så motorn varvar 2000-3000 rpm.
Stäng av choken helt när du rullar iväg.

 

Kedja och drev

7.4. Kedja

520, 108/110 länkar

7.5. Drev

Original: 15T/45T

Testa en tand mindre fram, eller en mer bak för lite smidigare stadspendling.

 

8. övrigt

8.1. Bakre skärmstag

Original: 80110MN9000 > ersatt av 06800MN9000