1. Servicedata och information

Minnesanteckningar mm för min Suzuki DRZ400S-2000.

Ny vs gammal tank

2017-06-25: Nya större plasttanken till vänster, originaltanken i plåt till höger. Också känt som räckviddsångest nevermore!

 

 

2. Däck

2.1. Fram

80/100-21 51P

2.2. Bak

120/90-18 65P

2.3. Lufttryck

Bara förare
Fram/bak:
1,25 bar/1,5 bar
18 psi/22 psi

Full last:
Fram/bak:
1,25 bar/1,75 bar
18 psi/25 psi

 

3. Fjädringsinställning 

3.1. Bak (standard)

Fjäderförspänning: 258 mm
Kompression (low speed): skruv fullt in, 10-11 klick ut
[Kompression (high speed): mutter fullt in, 1,25 klick ut
Retur: skruv fullt in, 13 klick ut]

3.2. Fram (standard)

Fjäderförspänning: tredje linjen uppifrån
Kompression: fullt in, 7 klick ut

 

4. Motor

4.1. Ventilspel

Kall motor:
In: 0,10-0,20 mm
Ut: 0,20-0,30 mm

4.2. Förgasare 

4.2.1. "Coast enricher"

Också känd som ACV; Air Cut-off Valve. Denna ventils funktion är feta upp blandningen vid kraftiga gasavslag från höga varv, och undvika smällar i avgassystemet. Den har ingen annan funktion. Vad värre är, är att den kan försvåra förgasarbestyckning.
Att avaktivera ACV i samband med bestyckning är en bra idé med andra ord. När bestyckningen är klar, kan man om man vill aktivera den igen.

Aktiverad: piggen på membranet inåt mot förgasaren.
Avaktiverad: piggen på membranet utåt från förgasaren.

4.2.2. Original

Förgasare: Mikuni BSR36
Förgasarluftskruv, ca 3 varv ut.

4.2.3. Kustom

Keihin FCR39 (från Yamaha YZ/WR426 5NG6 årsm 2002)
3x3-modden krävs.
Silikonslang, bränsletålig, 3 mm inre diameter.

4.2.3.1. DRZ400 FCR39MX Jetting for: sea level, stock exhaust or quiet 96db aftermarket pipe, 3×3 Mod

155 main jet
160 main jet; Bog borta med ordentligt uppvärmd motor.
200 main air jet
EMN needle, clip 3
45 pilot jet; Denna bestyckning orsakar en mycket hög tomgång, bortåt 3000-4000 rpm. Prövar att montera större lågfartsmunstycke - 48.
48 pilot jet; Tomgång under kontroll.
remove pilot air jet
2 turns fuel screw
1 turns fuel screw
o-ring mod

4.2.3.2. DRZ400 FCR39MX Jetting for: sea level, aftermarket pipe with open muffler

160 main jet
200 main air jet
EMN needle, clip 3
45 pilot jet
remove pilot air jet
2 turns fuel screw
o-ring mod

Källa: https://www.drzparts.com/2010/05/dr-z400-fcr-39mx-carb-install/ 

4.2.3.3. Various

155 main jet
200 main air jet
42 pilot (ev 38, kanske 45)
EMN-nål, tredje klippet
100 pilot air jet
Förgasarluftskruv, ca 2 varv ut
O-ring-modden
Original ljuddämpare

140 – 142 main jet (bigger for exhaust)
25 pilot jet
4th position from top
2,5 to 3 turns out on fuel screw

Källor: Samlade från https://thumpertalk.com/forums/forum/17-dr-z-400/.

 

4.3. Luftfilter

Original: 1378044E00
Hiflo HF3015Hiflo HF3015
Twinair 153156

 

 

5. Oljor och filter 

5.1. Motorolja

10W/40 API SF
1,8 liter vid oljefilterbyte
1,7 liter utan oljefilterbyte

5.2. Oljefilter

Hiflo HF139

5.3. Oljenivåkoll, kall motor - "Cold oil check plug"

DRZ är något svårjobbad när det gäller att kolla oljenivå.
När det gäller kall motor kan man skruva ur bulten på bilden här och kolla oljan. Kan också användas när man överfyllt med olja av misstag... Skruva ur, låt rinna tills inget kommer ut mer. Om hojen stått ett tag och man inte vet om det är olja i motorn, fyll på med olja tills det rinner ut från skruvhålet.

Källa: https://www.reddit.com/r/DRZ400/comments/421v0k/cold_oil_check_plug/

5.4. Oljenivåkoll, varm motor

Enligt manual:

  1. Varmkör motor i tre minuter. Stäng av den sen.
  2. Låt stå i tre minuter.
  3. Skruva ur oljestickan, torka av.
  4. Sätt i stickan igen, men skruva inte i, låt bara ligga på översta gängan.
  5. Oljenivå ska ligga mellan L och F.

I praktiken (enl forumkonsensus på interwebben):

  1. Ta en rejäl tiominuterstur.
  2. Låt stå med motor av i några minuter.
  3. Skruva ur oljestickan, torka av.
  4. Sätt i stickan igen, men skruva inte i, låt bara ligga på översta gängan.
  5. Oljenivå ska ligga mellan L och F.

 

6. El och tändning

6.1. Tändstift

NGK CR8E
NGK CR8EIX
Denso U24ESR-N

Elektrodavstånd 0,7-0,8 mm

6.2. Batteri

Yuasa AGM YT7B-BS 12 V/6,5 Ah
CCA: 110 A
Dimension (mm): 150 x 65 x 93
Vikt: 2,7 kg
http://www.yuasabatteries.com/battery.php?bID=B160&vID=3541

Biltema Gel 80812 12V/4 Ah
CCA: 60 A
Dimension (mm): 120 x 71 x 94
Vikt: 1,6 kg
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-BATTERI-12V-4AH-2000029876/?artId=80812

Biltema AGM 80261 12V/6,5 Ah
CCA: 85 A
Dimension (mm): 139 x 66 x 102
Vikt: 2,29 kg
Övrigt: Passar nätt och jämt i batteriboxen, sitter fn i hojen. Lite mer CCA än Biltema 80812! 
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-2000019166/?artId=80261

Shido LTZ5S 12V/2 Ah
CCA: 120 A
Dimension (mm, L x B x H): 113 x 69 x 85
Vikt: 0,5 kg
https://www.batterilagret.se/p3365/Batteri-LTZ5S-LION

Shorai Lithium Iron Extreme-Rate LFX14A2-BS12 "A" polarity, case type 2
CCA: 210 A
Dimension (mm, L x B x H): 113 x 58 x 89
Vikt: 0,68 kg
https://www.shoraidirect.com/dl-200586/ShoraiLfxSpecs(sd).pdf

6.3. Stator

Uteffekt: 200 W

 

7. Kedja och drev

7.1. Kedja

RK520KZO, 112 länkar

7.2. Drev

Original: 15T/44T
Kustom: N/A

"In my opinion 15-44 seems to be the best compromise for HWY and light off road. Stock 14-47 for more technical riding."

Källa: https://thumpertalk.com/forums/topic/1258524-drz400-sprockets/#comment-14238263

 

8. Övrigt

8.1. Volymer

Tankvolym: 10 liter
Kustom: ca 13 liter

Kylvätskevolym: 1,25 liter

 

8.2. Bromsvätska 

DOT 4 eller DOT 5.1

 

8.3. Skruvar och bultar

Styrhållarskruvar: M8 x 35 med krage